Høstkurs i munnspill 21.-23. oktober 2022, på Singsaker skole i Trondheim:
Fredag 18.00 – 21.00 (inkludert en halvtime pause) Lørdag 10.15 – 16.00 (inkludert lunch og to pauser) Søndag 10.15 – 15.00 (inkludert lunch og to pauser)
Kurset er for nybegynnere og folk som har spilt en del fra før, opplegget for kurset tilpasses de som melder seg på. Du må gjerne komme med innspill på forhånd om hva du ønsker/har behov for. Arrangementet er et samarbeid mellom Trondheim Toradergruppe og Tradmunnspill Trondheim, med toraderkurs og munnspillkurs som arrangeres på samme sted. De som melder seg på vil få tilsendt mer info om innholdet på kurset. Du trenger et munnspill i C-dur, diatonisk eller kromatisk. Hvis du er i tvil om munnspillet du har egner seg, så ta gjerne kontakt. Du kan melde deg på kurset, eller komme med spørsmål og innspill, på e-posten munnspillkurs22@yahoo.com, eller på mobil (se nedafor). (For de som er interessert i toraderkurset, se info på https://trondheimtoradergruppe.lag247.no/informasjon/nyheter/) Gratis te/kaffe. Ta med matpakke for lørdag og søndag. Mvh
Jan Krogstad mobil 414 77 221 Anders Gjervan mobil 906 41 869
NyGammalt i Norden er et musikkmagasin for dem som setter pris på musikk og dans i gammel stil, men også for dem som liker rytmer i en mer moderne stil.
I nr 3 / 2022 er det 2 munnspill relaterte artikler, en om munnspillseminaret i Folldal og en om Mareno. Medlemmer i Tradmunnspill vil få bladet på mail. Se hjemmeside https://www.nygammalt.net/
Årets munnspillseminar på Grimsbu Turistsenter i Folldal samla 28 deltakere. Alt lå vel til rette med gode romløsninger, god mat og en service fra betjeninga som fortjener all honnør! Dette er en plass som egner seg svært godt for slike arrangement!
Det var fire instruktører, Oddleiv Humlestøl, Einar Eimhjellen, Mareno Roska, og Inge Torstensson.
Årets munnspillseminar på Grimsbu Turistsenter i Folldal samla 28 deltakere. Alt lå vel til rette med gode romløsninger, god mat og en service fra betjeninga som fortjener all honnør! Dette er en plass som egner seg svært godt for slike arrangement!
Det var fire instruktører, Oddleiv Humlestøl, Einar Eimhjellen, Mareno Roska, og Inge Torstensson.
Oddleiv sto til disposisjon for de som trengte hjelp til å få rene toner, melodiføring og spilleteknikker. Låtene som lå ute på nettsida var Lisa gikk til skolen, Kor e hammaren Edvard, og En sjømann elsker havets våg. I tillegg til den ene deltakeren som var nybegynner, var det også andre som var innom for å få tips og gode råd om grunnleggende munnspillteknikk. Låtene som lå ute på nettsida var Lisa gikk til skolen, Kor e hammaren Edvard, og En sjømann elsker havets våg. I tillegg til den ene deltakeren som var nybegynner, var det også andre som var innom for å få tips og gode råd om grunnleggende munnspillteknikk.
Einar hadde lagt opp låtene Kleivalanden, Vals etter Anton Holm, og Springpolka frå Instedalen for de litt øvde på kurset, men de var også innom flere andre låter i løpet av helga. Undervisninga til Einar er stødig og tålmodig, og passer godt for deltakere med variert bakgrunn. Hver låt blir gått grundig gjennom med anvisning på pust ut/inn og gjentakelser nok til at alle får med seg melodiføringa. Deltakerne opplever mestring, og det smitter over på samspillet i plenum.
Mareno sine låter som var lagt ut på nettsida, var Brudmarsch från Kall etter Skogsbylasse, og Høstrosa, en låt han laga sjøl en gang på 1980-tallet på vei til Ranseterfestivalen i Sverige. I løpet av natta regna det fælt, og tromminga på taket av campingvogna inspirerte til låten. Da søstra til kona gifta seg, fikk hun låten på bryllupsdagen. Mareno har tradisjonsmusikken i kroppen og de som har spilt en del gammeldans plukker fort opp melodiene, både de som var lagt ut på nettsidene på forhånd, og mange andre. Deltakerne får også en god anledning til å studere teknikken med tungebassing på nært hold. I år var Mareno så forkjølt at han hadde vurdert å holde seg heime, men han gjennomførte med stil! All honnør for innsatsen!
Inge tok initiativ til et opplegg vi ikke har hatt på tidligere kurs, med bøying av toner og spilling i G-dur på C-munnspill (posisjonsspill, i prinsippet tilsvarende som på fele). Dette opplegget fylte plassen til John Erik Hammarberg, som ikke kunne delta. Låtene som ble brukt var Oh Susanna, Myrhalling, og Tjukkmarjagutten (Kvæsarvalsen). Teknikken med å bøye toner krever mye øving over lang tid, og for de som ikke har prøvd det før, vil det i første omgang dreie som ei innføring for å få oversikt over hva som er mulig. Tradisjonelt er det bluesmusikken i USA som knyttes til «blåtoner», men det er også mulig å utnytte i tradisjonell norsk folkemusikk, for eksempel i ulike molltonearter, kvarttoner, og andre varianter som ikke lar seg trylle fram uten teknikken med å bøye tonene. Inge tok utgangspunkt i dans- og musikktradisjoner som oppsto i Sør-statene i USA i den tida slaveriet ble avskaffa, og åpna for en utvide forståelse for hva som ligger i begrepet «tradisjonsmusikk».
Lørdagskvelden var det en bedre middag med laks til forrett, elgstek til hovedrett, og med en knakende god karamellpudding til dessert. Etterpå ble det holdt en konsert i kjellerstua, med deltakere, instruktører, og Folldal Toradergruppe med Gunn Synnøve Brøndbo, Mette Antonsen, Torgeir Engvoll og Rolf Alander (gitar).samt gjesteartister. De startet kvelden med taffelmusikk mens folk ankom lokalet. De spilte også til dans etter konserten. På konsertplakaten sto: Springpolka frå Instedalen, Høstrosa, Oh Susanna (med cake-walk), Reodors ballade i posisjonsspill, Marino Casino, Oppe fra setra hørtes en låt, og mange andre. Inge med en kveldssketsj til slutt.
Søndagen startet kl 09.00 med samspill rundt årsmøtebordet, som en ønskerunde – en musikalsk oppsummering av seminaret. Årsmøtet ble avholdt fra kl 10.00, med avspilling av Naustdalsvalsen som starten på møtet, og med Springpolka frå Instedalen som avslutning. Jan Krogstad sto for forberedelser, tilrettelegging og gjennomføring av seminaret. Det ble ikke gjennomført en avsluttende runde med oppsummering (ris og ros), men av de umiddelbare tilbakemeldingene virka det som deltakerne var fornøyd med arrangementet.
For ca 3 år siden(2019) ble jeg forespurt om jeg å danne en trio sammen med en som spiller gitar… og Steinar Haugan.. Pensjonert rektor og musikklærer… Tor Bjelland på bass med lang erfraring fra storband jazz og danseband… Og meg Hans D. Horn Gertz på kromatisk munnspill.. Vi tok navnet Trio Taffel.. Øver hver tirsdag fra kl.10.00 til kl.12.30.. Vårt repetoar er alt fra viser til jazz..Avpasser til hvem vi underholder…Og det er eldresenter, forreninger, gamlehjem, sykehjem og rødekors tilstelninger .. Hatt en del “syng med oss” underholdning med Husnes blandakor på Kulturhuset…. Denne hobbyen gir oss utrolig mye glede
Dette bilde er fra søndag 27. mars 2022 da Trio Taffel var med å ledet allsang sammen med Husnes Blandakor i Kulturhuset på Husnes
12 munnspillentusiaster var samla til munnspillkurs i diatonisk/bluesharp – i Selbu 2.-3. april 2022. Målet for kurset var å bli bedre kjent med instrumentet og hvilke muligheter det byr på, og bli bevisst på hva en kan/behersker, og hva en må prioritere for å komme videre. Låten “Den blomstertid nu kommer” var gjennomgangsmelodien, med 14 ulike øvingsmomenter, som skulle krysses av som ok (dette kan jeg), og som prioritet for øving, 1, 2 og 3. I løpet av kurset utkrystalliserte deg seg to grupper med ulike utfordringer: 1) Bruk av tungemetoden for å oppnå: a) ren tone b) akkorder c) bassing med tunga,
En ultralydvasker kan være nyttig til å rengjøre munnspill.
Prinsippet er at en væske (vann) vibrerer hurtig og rister løs støv og skitt, både en matsmule som har tettet en tone og sjokolade og hudrester som setter seg på cover-platene. Om man har en renser stående er det en kjapp førstehjelp når en tone er stum.
Munnspill med tre-kam tåler vann dårligMunnspill med plastkam tåler vann godt
Munnspill med Kam av tre bør ikke være i vann, Treverket kan trekke til seg vann og utvide seg og sprekke
Munnspill vask med ultralydvasker
Rengjøring med hjelp av ultralyd er en velprøvd teknikk som har vært i bruk siden 60- tallet. Ultralydvasking har en overlegen effekt når det kommer til rengjøring på overflater som er vanskelig å komme til.
Det finnes mange forskjellige ultralydvaskere, de kalles også smykke-vasker. De selges mange steder, for eksempel Clas Ohlson
Mange meinar at Seydel-munnspela er dei beste fabrikklaga munnspel på marknaden i dag. På biltur sørover i Europa for nokre år sidan fekk vi anledning til å besøke munnspelfabrikken C.A. Seydel Söhne som ligg i byen Klingenthal i Tyskland tett ved grensa til Tsjekkia. På førehand hadde vi kontakta fabrikken og avtalt dag og tid. Vi tok inn på hotell Waldgut am Aschberg som ligg høgt og fritt med flott utsikt over Klingenthal.
Byen ligg omkransa av skogkledde åsar. Berre namnet, Klingenthal, osar av musikk og byen er kjent for to ting – musikkinstrument-produksjon og vintersport. Då vi kom til fabrikken vart vi mottatt av Florian Stark som guida oss rundt i lokala. Fabrikken er den eldste munnspelfabrikken i verda som framleis er i drift. Produksjonen vart oppstarta i 1847 då grunnleggaren Christian August Seydel fekk sertifikat for å bygge instrument for salg. Då han døydde i 1882 overtok sønene Richard og Moritz drifta og fabrikken fekk namnet C.A. Seydel Söhne.
Klingenthal ligg vakkert til omkransa av skogkledde åsar. I bakgrunnen kan ein skimte den kjende hoppbakken Vogtland Arena.
Seidel-fabrikken har 30 tilsette som produserar mellom 30 000 og 50 000 munnspel årleg.
Florian Stark guida os rundt i lokala og fortalde om fabrikken.
Produksjonen hos C.A.Seydel Söhne er handarbeid og dei maskinene vi såg var tradisjonelle dreiebenkar og kappeutstyr.
Gottfried Bohn var "alt mulig mannen" som tak hand om det vannstelte munnspelet til underteikna, og fiksa det på ein blunk.
Arbeidet på Seydel-fabrikken krev ei nøyaktig og stødig hand. Her monterar Christiane Irolns stemmer på stemmeplatene.
Stemmeplater til det største og minste munnspelet som blir produsert hos C.A.Seydel Söhne.
Bärbel Wild sørger for den siste pussen før instrumenta blir pakka og sendt ut i den vide verden.
Florian fortalde at fabrikken har 30 tilsette og produserar mellom 30 000 og 50.000 munnspel kvart år – litt avhengig av utviklinga i den amerikanske marknaden. Dei produserar alle typar kromatiske og diatoniske munnspel. Mange professjonelle brukar Seydel sine munnspel. All produksjon er handarbeid både i utarbeiding og stemming. Nokre maskiner såg vi, men det var velprøvt utstyr som slett ikkje passer til automatisk serieproduksjon.
Underteikna hadde med seg eit velbrukt seydelspel av typen Concerta som i høg grad trengte vedlikehald. Ein av dei tilsette Gottfried Bohn tok hand om instrumentet som etter 10 minutts jobb blei godt som nytt.