SkogsbyLasse under Landsfestivalen 1992
Under Landsfestivalen i 1992 deltok SkogsbyLasse i ein konsert med Svensk/norske gammaldansmusikk. Einar Eimhjellen sat i salen og gjorde opptak.
SkogsbyLasse under Landsfestivalen 1992 Read More »
Under Landsfestivalen i 1992 deltok SkogsbyLasse i ein konsert med Svensk/norske gammaldansmusikk. Einar Eimhjellen sat i salen og gjorde opptak.
SkogsbyLasse under Landsfestivalen 1992 Read More »
For ca 3 år siden(2019) ble jeg forespurt om jeg å danne en trio sammen med en som spiller gitar…
og Steinar Haugan.. Pensjonert rektor og musikklærer…
Tor Bjelland på bass med lang erfraring fra storband jazz og danseband…
Og meg Hans D. Horn Gertz på kromatisk munnspill..
Vi tok navnet Trio Taffel..
Øver hver tirsdag fra kl.10.00 til kl.12.30..
Vårt repetoar er alt fra viser til jazz..Avpasser til hvem vi underholder…Og det er eldresenter, forreninger, gamlehjem, sykehjem og rødekors tilstelninger .. Hatt en del “syng med oss” underholdning med Husnes blandakor på Kulturhuset….
Denne hobbyen gir oss utrolig mye glede
Mvh. Hans D. Horn Gertz.
Nytt band fra Kvnnherad: Trio Taffel Read More »
12 munnspillentusiaster var samla til munnspillkurs i diatonisk/bluesharp – i Selbu 2.-3. april 2022.
Målet for kurset var å bli bedre kjent med instrumentet og hvilke muligheter det byr på, og bli bevisst på hva en kan/behersker, og hva en må prioritere for å komme videre. Låten “Den blomstertid nu kommer” var gjennomgangsmelodien, med 14 ulike øvingsmomenter, som skulle krysses av som ok (dette kan jeg), og som prioritet for øving, 1, 2 og 3. I løpet av kurset
utkrystalliserte deg seg to grupper med ulike utfordringer:
1) Bruk av tungemetoden for å oppnå:
a) ren tone
b) akkorder
c) bassing med tunga,
Og 2) Bøying av toner.
Diatonisk/bluesharp – i Selbu 2.-3. april 2022 Read More »
En ultralydvasker kan være nyttig til å rengjøre munnspill.
Prinsippet er at en væske (vann) vibrerer hurtig og rister løs støv og skitt, både en matsmule som har tettet en tone og sjokolade og hudrester som setter seg på cover-platene. Om man har en renser stående er det en kjapp førstehjelp når en tone er stum.
Rengjøring med hjelp av ultralyd er en velprøvd teknikk som har vært i bruk siden 60-
tallet. Ultralydvasking har en overlegen effekt når det kommer til rengjøring på
overflater som er vanskelig å komme til.
Det finnes mange forskjellige ultralydvaskere, de kalles også smykke-vasker.
De selges mange steder, for eksempel Clas Ohlson
Rens av munnspill med ultralydvasker Read More »
Ved: Einar Eimhjellen:
Mange meinar at Seydel-munnspela er dei beste fabrikklaga munnspel på marknaden i dag.
På biltur sørover i Europa for nokre år sidan fekk vi anledning til å besøke munnspelfabrikken C.A. Seydel Söhne som ligg i byen Klingenthal i Tyskland tett ved
grensa til Tsjekkia. På førehand hadde vi kontakta fabrikken og avtalt dag og tid.
Vi tok inn på hotell Waldgut am Aschberg som ligg høgt og fritt med flott utsikt over Klingenthal.
Byen ligg omkransa av skogkledde åsar. Berre namnet, Klingenthal, osar av musikk og byen er kjent for to ting – musikkinstrument-produksjon og vintersport.
Då vi kom til fabrikken vart vi mottatt av Florian Stark som guida oss rundt i lokala.
Fabrikken er den eldste munnspelfabrikken i verda som framleis er i drift. Produksjonen vart oppstarta i 1847 då grunnleggaren Christian August Seydel fekk sertifikat for å bygge instrument for salg. Då han døydde i 1882 overtok sønene Richard og Moritz drifta og fabrikken fekk namnet C.A. Seydel Söhne.
Florian fortalde at fabrikken har 30 tilsette og produserar mellom 30 000 og 50.000
munnspel kvart år – litt avhengig av utviklinga i den amerikanske marknaden. Dei produserar alle typar kromatiske og diatoniske munnspel. Mange professjonelle brukar Seydel sine munnspel. All produksjon er handarbeid både i utarbeiding og stemming. Nokre maskiner såg vi, men det var velprøvt utstyr som slett ikkje passer til automatisk serieproduksjon.
Underteikna hadde med seg eit velbrukt seydelspel av typen Concerta som i høg grad trengte vedlikehald. Ein av dei tilsette Gottfried Bohn tok hand om instrumentet som etter 10 minutts jobb blei godt som nytt.
Besøk på munnspelfabrikken C.A. Seydel Söhne Read More »
Nybegynnerar:
Litt øvde :
Øvde :
Teknikker og triks fra ulike munnnspilltradisjoner
1. Å, Susanna. G-munnspill. 1. og 2. posisjon
2. Myrhallingen på G-munnspill. 2. posisjon. Svensk halling fra grensetraktene mot Norge
3. Tjukkmarjagutten, vals. C-spill, 1. posisjon. Her vil vi også spille valsen som komp til visa om «Tjukkmarjagutten på Frysjuhall»
Valsen «Tjukkmarjagutten» har vært viden kjent i Oslo og Akershus og i en stor radius omkring – og landskjent gjennom Alf Prøysens bruk av melodien til visa « Du og jeg og dompappen». Teksten om Tjukkmarjagutten hadde «norgespremiere» fra en revyscene i Kristiania i året 1900. Låten er også kjent under sitt opprinnelige svenske navn «Kvæsarvalsen”. Lytt for eksempel til Tradmunnspill-medlem Tor Einar Bekkens fine spill på You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=Ut7pX-9Fue0
John Erik Hammarberg
John Erik er Riksspelmann i Sverige, og lærte å spille av den eldre generasjonen han vokste opp med. De to
kurslåtene Nigvals från Ovansjö og Polska efter Erik Karlsson från Ljusnarsberg er svenske tradisjonslåter
som spilles med akkorder, triller og tungebass. Underveis forteller John Erik forteller hvor låtene kommer
fra, og historier om menneskene som han lærte dem av.
De som velger denne gruppa, bør være øvde munnspillere som er kjent med munnspillet og som lærer etter
gehør, uten bruk av noter eller notasjoner.
Einar Eimhjellen
Einar har spilt munnspill siden han var liten gutt. Repertoaret er tradisjonslåter fra Naustdalen, der han
vokste opp. Springpolka frå Instedalen, Vals etter Anton Holm, og Kleivalanden er opprinnelig feleslåtter,
som Einar tolker på tremolomunnspill. Du trenger ingen forkunnskaper for å delta på kurset til Einar, kurset
er for nybegynnere og for de som har spilt en del fra før. Det er heller ikke nødvendig å kunne de tre låtene
på forhånd, men det er en fordel å ha hørt på dem og gjort seg kjent med melodien. Dette er en god anledning
til å gjøre seg kjent med et mangfoldig og interessant instrument! Opplegget er fleksibelt og tilpasser seg
deltakernes ferdigheter og progresjon.
Munnspill i G-dur.
Mareno Roska
Mareno har spilt munnspill nesten like lenge som han har levd, og det er ikke så rent få år! Brudmarsch från
Kall er en låt han har lært av Skogsbylasse, svensken som gjorde mye av seg i gammeldansen på 80- og 90-
tallet. Høstrosa er en låt Mareno har laga sjøl, og som finnes på en CD han har spilt inn.
Denne gruppa egner seg for de som har spilt litt/en del munnspill, og som ønsker å bruke helga til øve på
taktfast samspill. Det er ikke lagt opp til bruk av noter eller notasjon, men det er tilgjengelig for de som syns
det er god hjelp for å lære melodiene. De som ønsker å lære seg å bruke tunge til å basse med, kan ha god
nytte av å delta på denne gruppa.
Oddleiv Humlestøl
Nybegynnergruppa er for de som er helt ny på munnspill, og som ønsker ei innføring i det helt
grunnleggende. Det er ikke nødvendig å kunne noe som helst på forhånd, bare et åpent sinn og mye tålmod!
Opplegget for kurset tilpasser seg de som melder seg på. Øvingslåtene Lisa gikk til skolen, Kor e hammaren
Edvard, og En sjømann elsker havets våg, er alternativer som kan brukes i løpet av kurset. For de som lærer
fort, er det mulig å veksle med for eksempel gruppa til Einar.
Sanger til seminar Grimsbu 2022 Read More »
Etter å ha høyrt SkogsbyLasse under ein konsert på Landsfestivalen på Heimdal i 1987 tok Naustedalen Spelemannslag kontakt med han om å komme til Naustdal for å halde munnspelkurs. Han svara ja med ein gong og i august 1988 heldt vi kurs i Naustdal men 11 deltakarar.
Som avslutning på kurset arrangerte Spelemannslaget munnspelfest i Fosshalla som var fullsett av publikum. Heldigvis hadde vi rigga oss til med godt opptaksutstyr slik at vi fekk lydopptak av heile festen.
Opptaka frå festen har aldri blitt publisert før og difor synest eg det høver godt at Tradmunnspel gjer det på heimesida vår.
Vi har delt opptaka i to med SkogsbyLasse i Del 1 og munnspelkurset og andre aktørar i Del 2.
Helsing Einar Eimhjellen.
Les mer på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsby-Lasse
Spelemannsfest med SkogsbyLasse i Naustdal i 1988 Read More »
fredag 29. april – søndag 1. mai
Timeplan for helga
Fredag 15.00 -18.00: Ankomst og registrering. (Kveldsmat ved ankomst for de som ønsker det). Ca 18.00: Åpning i plenum. Ca 19.00: Grupper inkl pause Ca 21.00: Plenum/plan for lørdag | Lørdag 09.00: Åpning/plan for dagen 9.30: Grupper inkl. Pauser 12.00: Lunch 13.00: Tema (vedlikehold, div.) 14.00: Gruppene øver til konsert 16.00-17.00: Fellesøving 18.30: Middag 20.00: Konsert og dans/fest | Søndag 09.00: Buskspill/samspill 10.00: Årsmøte (alle velkommen, men bare medlemmer har stemmerett) 11.00: Oppsummering, info om neste år. 12.00: Lunch Heimreis. |
Opplegg for kurset
Undervisninga legges opp gruppevis for nybegynnere, mellomnivå, og de med lang erfaring.
John Erik Hammarberg er desverre forhindret i å delta i år.
(undervisningsopplegget blir lagt opp på samme måte som i fjor, med Einar, Mareno og Oddleiv som instruktører)
John Erik er Riksspelmann i Sverige, og lærte å spille av den eldre generasjonen han vokste opp med. De to kurslåtene Nigvals från Ovansjö og Polska efter Erik Karlsson från Ljusnarsberg er svenske tradisjonslåter som spilles med akkorder, triller og tungebass. Underveis forteller John Erik hvor låtene kommer fra, og historier om menneskene som han lærte dem av. De som velger denne gruppa, bør være øvde munnspillere som er kjent med munnspillet og som lærer etter gehør, uten bruk av noter eller notasjoner.
Einar Eimhjellen
Einar har spilt munnspill siden han var liten gutt. Repertoaret er tradisjonslåter fra Naustdalen, der han vokste opp. Springpolka frå Instedalen, Vals etter Anton Holm, og Kleivalanden er opprinnelig feleslåtter, som Einar tolker på tremolomunnspill. Du trenger ingen forkunnskaper for å delta på kurset til Einar, kurset er for nybegynnere og for de som har spilt en del fra før. Det er heller ikke nødvendig å kunne de tre låtene på forhånd, men det er en fordel å ha hørt på dem og gjort seg kjent med melodien. Dette er en god anledning til å gjøre seg kjent med et mangfoldig og interessant instrument! Opplegget er fleksibelt og tilpasser seg deltakernes ferdigheter og progresjon.
Mareno Roska
Mareno har spilt munnspill nesten like lenge som han har levd, og det er ikke så rent få år! Brudmarsch från Kall er en låt han har lært av Skogsbylasse, svensken som gjorde mye av seg i gammeldansen på 80- og 90-tallet. Høstrosa er en låt Mareno har laga sjøl, og som finnes på en CD han har spilt inn. Denne gruppa egner seg for de som har spilt litt/en del munnspill, og som ønsker å bruke helga til øve på taktfast samspill. Det er ikke lagt opp til bruk av noter eller notasjon, men det er tilgjengelig for de som syns det er god hjelp for å lære melodiene. De som ønsker å lære seg å bruke tunge til å basse med, kan ha god nytte av å delta på denne gruppa.
Oddleiv Humlestøl
Nybegynnergruppa er for de som er helt ny på munnspill, og som ønsker ei innføring i det helt grunnleggende. Det er ikke nødvendig å kunne noe som helst på forhånd, bare et åpent sinn og mye tålmod! Opplegget for kurset tilpasser seg de som melder seg på. Øvingslåtene Lisa gikk til skolen, Kor e hammaren Edvard, og En sjømann elsker havets våg, er alternativer som kan brukes i løpet av kurset. For de som lærer fort, er det mulig å veksle med for eksempel gruppa til Einar.
Inge Torstenson
ble bitt av munnspillbasillen i tidlig alder. Fra «farfarspelling» med tungekomp og oktavspelling gikk veien videre gjennom ulike sjangre og motebølger. Blues på munnspill – rått og smektende samtidig. Viser og Bob Dylans «villmannsspelling» på harmonikk – tidene endret seg.
På denne gruppa kombinerer vi teknikker og triks fra ulike munnnspilltradisjoner, spesielt kvæletoner, bøying av toner, og spilling i såkalt 2. posisjon. Normal rett-fram-spilling av en melodi i G-dur på et munnspill stemt i G-dur kan vi kalle 1. posisjon. Å spille i 2. posisjon gjør vi ved å spille i D-dur på det samme instrumentet. Passer for øvde. Ingen krav til notelesing.
10 hulls «bluesmunnspill» er best her. Dere trenger ett i G-dur, og dessuten ett i C-dur. Om dere ikke allerede eier et i C-dur, kan vi skaffe dere et bra instrument til selvkost hvis dere gir beskjed på forhånd til kursholder Inge Torstenson tlf. 926 88 624.
Sanger til seminaret ligger på for medlemmer / Øving
Antall instruktører tilpasses antall påmeldte. På kurset brukes et munnspill i G-dur.
Påmelding pr e-post til styret@tradmunnspill.no
Kursavgifta betales til Tradmunnspill sin konto, 1503 77 27048.
Deltakeravgift for kurset kr 500,-.
NB: Husk å merke innbetalinga med navn.
Mat, overnatting og priser
(overnatting må bestilles på forhånd av deltaker sjøl, se: http://www.grimsbu.no/norwegian/).
Overnatting i enkeltrom kr 775,00 pr døgn, dobbeltrom kr 875,00 pr døgn (Det er 5 rom
som kan benyttes som enkelt- eller dobbeltrom).
Overnatting i mellomstor hytte eller leiligheter: 990,00 pr døgn. (Det finnes ei mellomstor hytte og 4 leiligheter).
Overnatting i store hytter med dusj og toalett ( 6 senger) kr 1090,00 pr døgn. (7 slike store
hytter å velge mellom).
Bobil kr 300 pr døgn m/strøm (godt med plass).
Mat fredag kveld: Suppe eller lapskaus ved ankomst.
Mat lørdag: Frokost, lunsjbuffe, middag, kaffe/te og frukt i pauser.
Mat søndag: Frokost, lunsjbuffe, kaffe/te og frukt i pausa.
Totalt for mat: kr 950,00.
For spørsmål, ta kontakt på styret@tradmunnspill.no, nett@tradmunnspill.no, eller på
tlf. 414 77 221.
Tradisjonsmunnspill 2022 Grimsbu i Folldal Read More »